Restauratie LE 50

Restauratie LE 50

De ‍LE 50 ‍heeft ‍intussen ‍al ‍verschillende ‍noodzakelijke ‍onderhoudsbeurten ‍ondergaan. ‍

Zodat de veiligheid van ‍‍‍‍roepen ‍die ‍reserveren ‍om ‍met ‍dit ‍authentieke ‍schip ‍te ‍varen zodat ZZ ‍gewaarborgd blijft.

In de winter van 2001 hebben vrijwilligers groot onderhoud gepleegd aan de LE 50. Er is een nieuw dek geplaatst, ter vervanging van het houten dek. Daarnaast hebben vrijwilligers vele ‍uren ‍besteed ‍aan ‍het ‍dichten ‍van ‍gaten ‍in ‍de ‍romp. Daarna is de verwijderde binnenbetimmering gerestaureerd en deels vervangen waar opnieuw plaatsen niet mogelijk was.

De Lemster Zaken club heeft als doel voor de winteractie van 2001 gekozen voor de LE 50 en de Vuurtoren.

De 50 jaar oude katoenen zeilen die toentertijd gemaakt waren bij zeilmakerij de Vries in Lemmer waren aan vervanging toe. De winteractie heeft hier een mooie bijdrage aan bijgedragen.

In 2004 zijn deze door ‍zeilmakerij ‍de ‍Vries ‍te ‍Lemmer ‍vervangen.

Voorjaar ‍2007 ‍is ‍men ‍begonnen ‍met ‍reparatie/vervanging ‍van ‍de ‍beide ‍zwaarden.

Dit alles is niet mogelijk ‍zonder ‍financiële ‍hulp.

Door ‍het ‍organiseren ‍van ‍bedrijven ‍wedstrijden ‍voor ‍visserman ‍aken ‍is ‍er ‍de ‍afgelopen ‍jaren enige financiële ‍ruimte ‍gekomen, ‍mede ‍dankzij ‍de ‍deelname ‍van ‍Lemster ‍bedrijven. De ‍mogelijkheid ‍ontstond ‍hierdoor ‍groot onderhoud ‍daadwerkelijk ‍aan ‍te ‍pakken.

Winterseizoen ‍011/2012 ‍is ‍de ‍LE ‍50 ‍naar ‍Hindeloopen ‍gebracht ‍voor ‍een ‍totale ‍refit ‍van ‍de romp. ‍Na ‍de ‍visserijdagen ‍in ‍Workum ‍bleek ‍het ‍hoogstnoodzakelijk ‍te ‍zijn ‍om ‍hiertoe ‍te ‍besluiten

De ‍werkzaamheden ‍aan ‍de ‍romp ‍werden ‍gedaan ‍bij ‍Blom ‍in ‍Hindeloopen. ‍De ‍hele ‍winter ‍en voorjaar ‍werkten ‍ook vrijwilligers ‍hieraan mee. ‍Met veel inzet van hen is het interieur hierna zo origineel ‍mogelijk ‍teruggebracht bij de heer Postma.

Per ‍juni ‍2012 ‍kon ‍de ‍LE ‍50 ‍weer ‍in ‍de ‍vaart ‍genomen ‍worden.

Motor:

Er ‍staat ‍een ‍“Lister” ‍motor ‍in ‍de ‍LE 50 ‍die ‍met ‍de ‍hand ‍aan geslingerd ‍moet ‍worden.

Hiervoor ‍zijn ‍enige ‍vaardigheid ‍en ‍kracht ‍nodig. De Lister motor is ca.1948 als gebruikte motor geplaatst in de LE 50.

Door lekkage problemen was het nodig ook hier onderhoud aan te plegen.

De ‍“Tafelronde ‍153 ‍Lemsterland” ‍deed ‍2012 de ‍toezegging ‍dit ‍project ‍te ‍steunen. ‍

Naast ‍de ‍motor ‍refit ‍en ‍de ‍opvangbak ‍waren ‍er ‍nog ‍veel ‍meer ‍werkzaamheden ‍die ‍verricht moesten ‍worden ‍om ‍de ‍LE ‍50 ‍weer ‍in ‍het ‍water ‍te ‍krijgen ‍en ‍daarom ‍besloot ‍de ‍Tafelronde ‍153 ‍ ‍om ‍het ‍volledige ‍bedrag ‍van de gehouden acties te doneren aan ‍de ‍LE ‍50. ‍

Een ‍geweldig ‍initiatief ‍om ‍zo ‍samen ‍een ‍stukje ‍Lemster ‍historie ‍te ‍bewaren ‍voor ‍Lemmer ‍door Lemmer.

2017 werd er met behulp van een donatie van de TVM Foundation een toilet geplaatst in de LE 50.

Hierdoor blijft het mogelijk om de gasten te blijven ontvangen aan boord voor een dagtocht.

2018/2019

Bleek dat er te veel problemen ontstonden met de oude Lister en werd gekozen voor een totale revisie van de motor. Door vrijwilligers werd deze gedemonteerd en naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht.

2e project dat jaar was het vervangen van het roer. Het roer was in dusdanige staat dat reparatie niet meer mogelijk was.

Ook dit is uitgevoerd met behulp van een donatie van TVM Foundation en werkzaamheden door vrijwilligers.

2019/2020 is een nieuwe giek gemaakt door de heer Brundel te Gaastmeer. De afwerking ervan wordt weer gedaan door vrijwilligers. Daarnaast heeft de heer B. Postma de vlonders in de kuip vervangen.